HIGH LINE

Na prechádzky po parku plnom zelene nie je v New Yorku veľa príležitostí . Nejkultovějším a najnavštevovanejším miestom s bohatou zeleňou je samozrejme Central park . Rozšíriť ponuku parkov v tak preurbanizovanom meste, ako je New Yorku , je takmer nemožné . Skupina nadšencov zo združenia High Line ale predsa len našla riešenie v podobe neobvyklého konceptu.

Highline_NYC

V roku 1980 bol v západnom Manhattane zrušený prevádzku nákladnej železničnej dopravy, ktorá bola situovaná 9 metrov nad úrovňou terénu a slúžila od roku 1935. Stalo sa tak, aby boli eliminované časté kolízie nebezpečné nákladnej železničnej dopravy s pouličným prevádzkou Manhattane . Takzvaná High – line ( vysoká linka ) sa nachádza na západnej strane Manhattanu,pričom začína na ulici Gansevoort v okresu Meatpacking a západnej 34. ulici.
Komunitné nezisková organizácia pre zachovanie stavby železnice bola založená v roku 1999. Friends of the High Line založili Joshua David , Robert Hammond a obyvatelia z blízkeho okolia trate .Spočiatku bojovali proti plánovanej úplnej demolácii pôvodné železničné trate a následnému zastavania uvoľneného územia . Zasadili sa za otvorenú diskusiu o využití územia v dialógu s mestom a zainteresovanými vlastníkmi pozemkov a železnice .

 

Súťaž o kvalite prostredia

Organizácia Design Trust pre verejný priestor v New Yorku poskytla štipendium pre architekta Caseyom Jonesa na výskum rekultivácia priestoru High Line . V rokoch 2001 až 2002 začali Design Trust a nezisková organizácia Friends of the High Line spoločne vypracovávať štúdie ,ktorých zámerom bolo vytvoriť rámec pre zachovanie a opätovné využitie priestorov bývalej železničnej trate .

Hlavným cieľom bolo zachovať historický priestor bývalej železničnej trate a umožniť jeho radikálnej premenu v bezpečný verejný park s vysokou kvalitou prostredia , ktorý bude slúžiť nielen obyvateľom blízkeho okolia , ale aj ostatným návštevníkom .Štúdie využitie ukázali , že projekt je postavený na ekonomicky racionálnych základoch , a preto sa mesto New Yorku zaviazalo podporiť ho finančne počas výstavby aj prevádzky . V roku 2003 mesto vypísalo medzinárodnú súťaž , ktorej sa zúčastnilo 720 architektonických tímov z 36 krajín sveta . Návrhy nemuseli byť realistické a vyslovene praktické.Vypisovateľ súťaže vyzýval účastníkov k odvahe ukázať pokrokové vízie pri vytváraní jedinečných a neočakávaných názorov na riešenie nového kvalitného verejného priestoru .

high line relax

Súťaž bola ukončená v roku 2004. Víťazom sa stala dvojica architektov – James Field a Diller Scofidio . Pre zaujímavosť – do finálovej štvorice najlepších návrhov sa prebojoval tiež tím Zaha Hadid Architects . Po vypracovaní finálnych vykonávacích projektov bola v roku 2006 začala prvá fáza projektu .

Verejný život sa prelína s prírodou

Všetky konštrukcie premostenie boli zrekonštruované a upravené pre voľný pohyb ľudí. Ich nosnosť bola dimenzovaná na prejazd dvoch plne naložených vlakov . Na takomto silnom základu nebolo problém vybudovať nový verejný priestor určený pre pohyb ľudí. Mnohé koľajnice zostali na svojom pôvodnom mieste ,sú rozoznateľné a implementované do krajiny ako súčasť nového dizajnu .

Verejný priestor doplnený množstvom rastlín pripomína tichý kontemplatívny charakter krajiny s voľne rastúcimi rastlinami , ktoré kedysi nekoordinovane rástli na nevyužité hornú hranicu trate . Tieto druhy trvaliek , tráv , kríkov a stromov boli vybrané pre ich odolnosť ,udržateľnosť a farebné variácie . Mnohé druhy , ktoré pôvodne rástli pozdĺž železničnej trate , sú začlenené do parku a symbolizujú obnovu pôvodnej krajiny .

High_Line

Na miestach , kde sa nachádzajú stromy, je zavlažovací systém s možnosťou automatického i manuálneho ovládania . Pretože park sa nachádza nad úrovňou bežných uličných komunikácií, pôsobí ako zelená strecha . Tvorba infraštruktúry zelene je veľmi dôležitá . Porézny cesty obsahujú otvorené škáry , takže voda môže odtekať medzi podlahovými doskami .Pôda v priľahlých vysadených záhonoch zachytí dažďovú vodu skôr , než odtečie do kanalizácie .

Dlhé a úzke kameninové podlahové dosky tvorí hladký , lineárny protišmykový povrch vhodný pre bezproblémovú chôdzu a svojím vzhľadom korešpondujú so železničnými podvaly . Energeticky úsporné LED osvetľovacie prvky sú integrované do zábradlia .Svetlá sú umiestnené na ceste pod úrovňou očí , takže neruší a vytvárajú vhodné podmienky pre bezpečnú pešiu turistiku . Svetlá sú tiež nainštalovaná medzi trámami na spodnej strane a ani osvetlenie chodníka nepôsobí rušivo . K zariaďovacím prvkom parteru patrí originálne lavičky , nádoby na separovaný odpad ,sofistikované búdky pre vtáky a iné prvky dotvárajúce jedinečný priestor parku .

high_line_new_york_t210611_ib14

Špeciálne funkcie

Verejné prostredia High Line obsahuje rozličné architektonické prvky – fontánu , vyhliadkové platformy , terasu a zhromažďovacie priestranstvá , ktoré sa využíva pre rôzne predstavenia , výstavy a vzdelávacie programy alebo sa dá prenajať pre privátne akciu. Svojim zameraním sa High Line výrazne odlišuje od ostatných dostupných parkov v New Yorku .High Line je pamiatkou na priemyselnú históriu West Side v New Yorku . Vytvára inovatívne verejný priestor , ktorého sa dovolávajú predovšetkým obyvatelia mesta , ale aj turisti . Ponúka vyhliadky s pohľadom na rieku Hudson a mestskej panorámu . Poskytuje tiež nádejný model opakovaného využitia pri premene priemyselných častí v ďalších mestách celého sveta .

Highline_NYC_3705376658_529a375621

Park má po celej svojej dĺžke vybudované bezbariérové prístupy , sú tu zriadené toalety a výťahy pre imobilných návštevníkov . Prístupová miesta do parku sú umiestnené na ulici Gansevoort a na 14. , 16. , 18. a 20. ulici. Výťahy sa nachádzajú na 14. a 16. ulici.

Hlavné zásady verejného priestoru v jeho každodennej prevádzke sú spoľahlivosť a bezpečnosť .Na to dohliadajú bezpečnostné dôstojníci hliadkujúce na High Line . Keď je park zametanie , uzamknú všetky prístupové miesta, ktoré sú dobre osvetlená a strážená .

highline7

High Line – verejný park
Miesto : West Side Manhattan , štvrť Chelsea , New York
Investor : mesto New York
Architekt : James Field a Diller Scofidio , architektonická spoločnosť Diller Scofidio + Renfro
Krajinárskej úpravy : Piet Oudolf (Holandsko )
Súťaž : január 2003
Architektonická štúdia : 2004
Výsadba zelene : apríl 2006
Začatie stavebných prác : 2004Ukončenie 1.etapa : jún 2009
Ukončenie 2.etapa : jún 2011
Otvorenie pre verejnosť : 8. jún 2011
Prevádzkovateľ parku : Friends of the High

 

Dokument (ENG)

 

 

 

 

MAPA:

Center map
Traffic
Bicycling
Transit

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *