Chrysler Building

Chrysler Building je mrakodrap v New Yorku, jedným z najvýznamnejších miest Spojených štátov amerických. Nachádza sa na Manhattane (Midtown Manhattan) a patrí medzi jedny z najznámejších symbolov mesta, hlavne vďaka svojej charakteristickej špičke.

Ako prvý mrakodrap na svete prekročil výšku Eiffelovej veže (300 m) a pokoril magickú hranicu 1000 stôp (305 m), vyrástol až do výšky 318 m, dokončený bol roku 1930. V dnešnej dobe je piatymChrysler_Building-min najvyšším mrakodrapom v New Yorku, ale o toto miesto sa delí s budovou New York Times Tower. Budova je postavená v štýle Art deco, ktorý bol pre 30. roky typický.

 

História

Budovu navrhol architekt William Van Alen pre Waltera P. Chrysleru, velkoakcionára spoločnosti Chrysler Corporation. Vtedy sa v New Yorku súťažilo o to, kto postaví najvyšší mrakodrap sveta, a tak chcel William Van Alen v tejto honbe za oblakmi vyhrať a navrhol projekt pre výstavbu najvyššej budovy. Plány mu ale prekazili architekti Hreve, Lamb and Harmon so svojím plánom Empire State Building. Chrysler Building sa síce stala najvyššou budovou sveta, ale len na  11 mesiacov, potom ju značne prerástla budova Empire State Building, ktorá sa neskôr stala najvyššou budovou.

ChryslerBuilding historia

 

Výstavba

Stavba Chrysler Building bola zahájená 19. septembra 1928. Pozemok, na ktorom je budova vybudovaná, darovala Cooperova únia pre rozvoj vedy a umenia. Budova relatívne rýchlo rástla. Každý týždeň boli dokončené štyri podlažia, navyše nedošlo k žiadnej smrteľnej nehode pri jej stavbe. Aby si Chrysler Building vydobyla pozíciu najvyššej stavby sveta a prekročila výšku Eiffelovej veže (300,5), bola tesne pred jej dokončením priamo vo vnútri budovy zostavená 58,4 m vysoká oceľová špička. Tá bola následne vysunutá 23. októbra 1929. Chrysler Building sa tak stala nielen najvyššou budovou sveta, ale aj najvyššou stavbou akéhokoľvek druhu. Slávnostné otvorenie pre verejnosť sa konalo 27. mája 1930. Svoje prvenstvo si však mrakodrap neužil dlho, o necelý rok neskôr ho zatienil značne vyššia Empire State Building. Budova Chrysler Building si ale jedno výškové prvenstvo udržala, a to že je najvyššou budovou sveta postavenú z tehál s oceľovou konštrukciou.

V roku 1978-1979 prebehla rekonštrukcia budovy, pri ktorej boli zrekonštruované fasáda a vstupná hala. Veža prešla rekonštrukciou, ktorá bola dokončená v roku 1995.

 

Chrysler_Building historia2

V pozadí Chrysler Building

Vlastníci

Chrysler Corporation sa nikdy nestala majiteľom budovy. Walter P. Chrysler ju len nechal postaviť ako investíciu pre svoju rodinu. Chryslerova rodina predala dom v roku 1947. Chrysler Corporation sa ako nájomník z budovy vysťahovala v roku 1950 a v roku 1957 bol mrakodrap kúpený spoločnosťami Sol Goldman a Alex DiLorenzo Massachusetts Mutual Life Insurance Company. Od roku 1979 bola budova vo vlastníctve firmy Jack Kent Cooke. V roku 1998 kúpili budovu za 220 miliónov amerických dolárov firmy Tishman Speyer Properties a Travelers Insurance. V roku 2001 bolo 75% vlastníctva budovy predaných za 300 miliónov dolárov firme TMW. Túto firmu a ďalších 15% podielu na budove kúpila potom v roku 2008 štátna investičná spoločnosť z emirátu Abú Zabí Abu Dhabi Investment Council a stala sa tak z 90% novým vlastníkom budovy Chrysler Building.

 

Architektúra

Chrysler Building je považovaná za majstrovské dielo v architektonickom štýle Art Deco. Charakteristická špice mrakodrapu a jej celková podoba bola inšpiratívna pre mnoho budov vo svete (napr. One Liberty Place). V súčasnej dobe budova obsahuje celkovo 3 862 okien a 32 výťahov, tie boli navrhnuté firmou Otis Elevator Corporation. Konštrukcia budovy sa skladá z oceľovej kostry a tehlovej výmurovky. Na stavbu bolo použitých približne 3 826 000 tehál a 20 960 ton ocele. Je najvyššou budovou sveta postavenú z tehál s oceľovou konštrukciou. V roku 1976 bola vyhlásená za národnú kultúrnu pamiatku.

Chrysler_Building_architektura

Rohy na 61. poschodí zdobí osem oceľových orlov, zväčšené kópie ozdôb z popredných masiek vozidiel Chrysler vyrobených v roku 1929. Na 31. poschodí sú rohy zdobené krídlami orlica Chrysler.

Špica vážiaca 30 ton sa skladá zo siedmich postupne sa zmenšujúcich oblúkov vyrobených z nehrdzavejúcej ocele s trojuholníkovými oknami. Bola tu použitá nehrdzavejúca oceľ vyvinutá v Nemecku, predávaná pod obchodným názvom „Nirosta“. V 71. poschodí sa nachádza vyhliadková miestnosť, ktorá však v súčasnosti nie je prístupná verejnosti.

Reflektory sú umiestnené na dvoch miestach budovy. Časť reflektorov je umiestnená priamo v oceľovej špici, vďaka tomu svieti všetky okná trojuholníkového tvaru. Druhá časť je umiestnená na streche 61. poschodia. O osvetlenie mrakodrapu sa v noci stará približne 10 000 žiaroviek.

Interiér je zdobený egyptskými motívmi a na strope vo 25. poschodí sa nachádza freska od maliara Edwarda Trumbull nazvaná „Doprava a ľudské úsilie“. Vstupná hala je obložená rôznymi druhmi mramoru, onyxu a jantáru.

Chryslerbuilding_interier

Vstupná hala

Súkromná „Cloud Club“ miestnosť a vyhliadková oblasť boli kedysi v hornej časti budovy.

Adresa 405 Lexington Avenue, New York, NY 10174, USA
Architekt William Van Alen
Náklady 15 000 000 USD
Realizácia 19.9.1928 – 27.5.1930
Výška 319 m (77 poschodí)
Úžitková plocha 111 201 m²

Loading
Center map
Traffic
Bicycling
Transit

Oficiálna web stránka

 

Video prezentácia

 

Fotogaléria:

1 comment

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *