Alebo po slovensky Brooklynský most je jeden z najstarších zavesených mostov v Spojených štátoch. Má dĺžku 1825 metrov a vedie ponad rieku East River (východná rieka) a spája dve časti mesta New York, Manhattan a Brooklyn. V dobe jeho otvorenia to bol najväčší zavesený most na svete a prvý zavesený most na oceľových lanách. Od svojho otvorenia sa stal symbolom panorámy New Yorku. Od roku 1964 patrí medzi národné historické pamiatky.
História
Most sa rozhodol vybudovať John Augustus Roebling. Sníval o Brooklynskom moste ako svojom najväčšom diele. Po strašnej zime 1866 – 1867, kedy skolabovala doprava, potom, čo všetky lode zamrzli, sa rozhodlo, že sa postaví most cez rieku East River. Stavba bola schválená roku 1869. Potom začali vyberať miesto stavby. Avšak pri poslednej kontrole miesta si Roebling nevšimol priplávanie lode. Tá mu pri náraze do prístavnej hrádze rozdrvila nohu. Museli mu amputovať prsty na nohe a dva týždne na to zomrel na infekciu. Jeho miesto prevzal jeho syn Washington Roebling.
Stavba bola zahájená 3.januára 1870 .
Pre vybudovanie základov veží pod úrovňou hladiny vody boli použité tzv kesóny . Veľký zvon sa spustil do vody tak, aby sa jeho spodná hrana zaryla do dna a jeho vrchná časť vyčnievala nad hladinu. Potom sa z neho odčerpal voda za pomocou vzduchu, ktorý bol vtlačený do zvonu a vodu vytlačil.
Veže sú postavené z vápenca , žuly a cementu v novogotickom štýle, s charakteristickými lomenými oblúkmi vo vežiach.
Cena výstavby celého mosta bola vyčíslená na vtedy neuveriteľných 15,5 milióna dolárov . Vtedy sa ešte moc nepozeralo na bezpečnosť a zdravie robotníkov pri práci, a preto zomrelo až 27 ľudí počas jeho výstavby.
Brooklyn Bridge v roku 1878
Dňa 24. Mája 1883 bol po 13 rokoch stavby most dokončený a otvorený pre verejnosť, toho dňa sa pri moste zišli tisícky ľudí, ktorých
privítal newyorský starosta Franklin Edson, ale aj vtedajší 21. prezident
Spojených štátov Chester Arthur. Tí prechádzali most, aby sa stretli s brooklynským starostom Sethom Lowe, ktorý na nich čakal pod mostnou vežou na brooklynskom brehu. Washington Roebling sa slávnostného otvorenia nezúčastnil, ale konal sa u neho doma večierok na oslavu otvorenia. Ten deň prešlo z newyorského brehu na brooklynský a naopak asi 150 000 ľudí a od piatej hodiny bola zahájená i automobilová prevádzka. Toho dňa most využilo asi 1 800 osobných i nákladných automobilov.
Otvorenie Brooklynskeho mostu v roku 1883
30. mája 1883 sa na moste rozkríklo, že most nezvláda nápor ľudí, a že sa môže zrútiť, a preto na moste zavládla panika , pri ktorej sa ľudia na moste snažili čo najrýchlejšie dostať z mosta. Pri tejto udalosti bolo ušliapaný 12 ľudí. O pár dní neskôr boli pochybnosti o stabilite mosta vyvrátené, keď sa po moste vydalo 21 slonov z neďalekého cirkusu. Od roku 1980 sa stal most jednou z dominánt nočného New Yorku potom, čo boli jeho veže osvetlené pomocou reflektorov.
Streľba na moste
Dňa 1. marca 1994 sa na moste strieľalo. Muž menom Rashid Baz zahájil paľbu na skupinu ortodoxných židov . Jedného človeka smrteľne postrelil a ďalšie tri zranil. Predpokladá sa, že išlo o pomstu za útok na moslimov , ktorý sa odohral vo februári, pár dní predtým. Baz bol usvedčený z vraždy, a pretože v roku 2000 ministerstvo spravodlivosti to označilo ako teroristický útok , aj keď zabil iba jedného človeka, bol odsúdený na 141 rokov väzenia.
Zmarený teroristický útok
V roku 2003 bol človek, ktorý podporoval teroristické hnutia al-Kájda odsúdený na 20 rokov väzenia za to, že pripravoval útok, pri ktorom mal byť most zničený tým, že sa mali prerezať mostné laná, most by potom neuniesol svoju vlastnú tiaž a následkom toho by sa zrútil.
Prevádzka
Neskôr bola na moste vybudovaná nadzemná dráha a dráha pre električky . Trasa nadzemnej dráhy bola zrušená v roku 1944 a v roku 1950 boli zrušené aj električkové koľaje, potom bol most prebudovaný na šesť jazdných pruhov pre automobily, pre každý smer tri pruhy. Na krajoch mosta a medzi nimi uprostred vedie pás pre chodcov a cyklistov. Dnes je Brooklynský most druhý najfrekventovanejší most v New Yorku. Vďaka rýchlo narastajúcemu počtu automobilov a s tým spojenú hustejšou dopravou museli na moste zaviesť zákaz pre automobily ťažšie ako 2,7 tony , preto cez most dnes nejazdia ani autobusy mestskej hromadnej dopravy. V dnešnej dobe prejde cez most necelých 150 000 áut denne.
Vzácny objav v tomto storočí
Začiatkom roku 2006 pri oprave mosta objavily robotníci v pilieri tajnú skrýšu, vybudovanú v roku 1950 v čase studenej vojny. Vchod bol zamaskovaný v stene od strany Manhattanu. V tajnej schránke boli nájdené značné zásoby – 350 000 kovových dóz sa sucháre, zariadenia na čistenie vzduchu, prikrývky, lekárske prístroje.
Štatistika:
výška 84 m
šírka 26 m
3 mostová polia sa spájajú 2 gotickými pilieri
stredné pole meria 486,3 m
stál 15,5 mil dolárov
pri stavbe zahynulo 27 osôb
rozdelený na 3 pruhy: bočné slúžia automobilovej doprave, stredné chodcom a cyklistom
vo filme Godzilla bol dejiskom poslednej scény.
Panoráma mosta
2008
Prejdite sa virtuálne po moste Brooklyn
To je od nás všetko,dúfame že sa vám náš článok o Brooklynskom moste páčil. Na záver vám ako bonus prinášame fotogalériu z tématikou Brooklyn Bridge